Verslag Sandokan toernooi in Best 19 juni 2009                                                                                      Nieuws

Hallo judoka’s

Hierbij verslag van het Sandokan toernooi gehouden op 13 juni 2009 te Best. Dit is een door de JBN goedgekeurd judotoernooi.

Het was een prachtige dag toen we om half twaalf aankwamen in Best. Er waren meer zonnestralen buiten, dan Clingse judoka’s binnen op de mat. De opkomst viel vies tegen. Onze clubkleuren werden verdedigd door Daphne, Matthijs en Lars. Het begon een beetje rommelig toen we binnenkwamen, want de weegkaarten lagen allemaal door elkaar en dit valt niet mee als er z’n 400 judoka’s meedoen om dan de juiste kaarten boven tafel te krijgen. Nadat ze die van Daphne maar opnieuw hadden uitgeschreven (want ze konden haar weegkaart niet vinden) gingen we naar de weegruimte, waar ze officieel gewogen werd.

Na een uur wachten mocht Daphne als eerste aan de bak. Ze had eerst nog een warming up gedaan met haar nieuwbakken coach. Ik was coach (liep met officiële coachkaart om) bij gebrek aan beter, omdat de trainers geen tijd hadden. Dit was leuk om de judopartijen van dichtbij mee te maken in plaats van op de tribune.

Daphne moest 3 parijen judoën en verloor ze allemaal. Ze miste duidelijk haar vriendinnen van de meisjesvriendenkletsclub. In haar laatste partij kwam ze op gang en liet het goede judo zien wat ze kan, maar verloor op het einde net.
Matthijs, was zwaar ingedeeld bij jongens tot 12 jaar – 30 kg en begon zijn eerste wedstrijd tegen een hele sterke tegenstander, waarvan hij met ippon verloor. In zijn tweede partij kwam hij in een houdgreep te liggen waar hij niet meer uitkwam. Zijn derde partij verloor hij net van een tegenstander met een groene band. Hij bood lang tegenstand maar in de laatste fase moest hij de partij toch uit handen geven. Dit zelfde gold voor zijn vierde partij. Zijn vijfde en laatste partij was tegen een gelijkwaardige tegenstander met ook een oranje band. Deze partij ging qua stand (0-0) op tot aan het einde, maar Matthijs toonde veel meer inzet en vechtlust en kreeg daarom van de scheidsrechter de overwinning terecht toegewezen. Een mooie afsluiting van Best een zwaar toernooi voor Matthijs.
Lars, begon zijn eerste partij sterk tegen een hele felle tegenstander. Hij draaide goed weg bij een spierballenworp die zijn tegenstander inzette en blesseerde zich hierbij aan zijn hoofd. Lars verloor hierdoor zijn eerste partij. Nadat ik hem wat had opgepept ging hij toch weer fel van start in zijn tweede partij en waarbij hij jammer genoeg weer ongelukkig op zijn hoofd terecht kwam. Lars verloor deze partij en gaf aan niet meer verder te kunnen i.v.m. zijn blessure aan zijn hoofd. Dit was zeer jammer, want Lars had weer veel inzet, karakter en vechtlust getoond.

Na de prijsuitreikingen, die op een leuke manier werden verzorgd gingen we zo rond kwart voor zes weer moe en voldaan (coachen is best zwaar) richting het Zeeuwse land.

Wat ik wel jammer vond is dat we maar met 3 judoka’s vertegenwoordigd waren. Het moet toch mogelijk zijn om op zo’n toernooi met meerdere vertegenwoordigd te zijn. Het is net leuk om met een groep judoka’s deel te nemen, elkaar aanmoedigen, onderling plezier maken en plezier hebben in het judo en natuurlijk de supporters met hun aanmoedigen.

Het volgende toernooi is in oktober in Geldrop. Dus ouders geef je kinderen op, dan maken we er een leuke judo dag van!

Nou dit was weer mijn verslag,