BN / DeStem. Clinge : meer dan een judovereniging                                                                                        Nieuws

Clubestafette
Clinge : meer dan een judovereniging

Bovenstaande foto : Groep 2 van Judovereniging Clinge

Verenigingen zijn van oudsher belangrijke pijlers van de samenleving. Ze drijven vooral op de inbreng van enthousiaste vrijwilligers. In deze rubriek portretteert BN/De Stem mensen en hun clubs. Vandaag de Judovereniging Clinge
“ We zijn één grote vriendengroep. Gezelligheid staat binnen onze vereniging voorop. Door onze extra activiteiten zijn we ook meer dan alleen een judovereniging. “ vertelt voorzitter Etiënne de Burger van judovereniging Clinge.
De start in 1968 van de vereniging vindt zijn oorsprong in Hulst waar in verschillende ruimtes wordt getraind. Wegens uitbreiding van de Levensschool moeten de judoka’s hun ruimte afstaan. Een tijdelijke stop is het gevolg, tot een stel enthousiastelingen een demonstratieavond houdt en een bestuur opricht.
Op dit moment bestaat het bestuur naast de Burger uit Maddy van den Brande (secretaris), Chantal de Beule (penningmeester) en Wim Vyt (lid en assistent-trainer). “De familie de Beule zorgt niet alleen voor de centjes maar ook Richard en Jenna dragen meer dan hun steentje bij, denk aan onze site http://www.judoverenigingclinge.com. Eddy de Maayer, onze trainer en bestuurslid is de as van de vereniging. Zonder hem is er geen judovereniging op Clinge”.

Jeugd

Judovereniging Clinge telt zestig tot zeventig, overwegend jonge leden. Op maandagavond wordt er getraind. “De fanatiekelingen kunnen nog een extra avond trainen in Kemzeke. De leden van die vereniging komen ook bij ons trainen. Zeker bij de senioren is dat handig, want daar heeft onze vereniging een tekort aan. “
Nu mogen kinderen vanaf zes jaar met judo beginnen, maar vanaf volgende maand kunnen ook de jongsten terecht in Clinge. Kinderen in de leftijd van vier tot en met zes jaar worden dan getraind door oud – Zeeuws kampioene Maddy van den Brande. Zo probeert de club extra leden aan te trekken. “Begin jaren negentig hadden we nog maar twaal leden. Dit betekende bijna het eind van onze club. Nu gaan we als het nodig is ter promotie langs de scholen.”
Er wordt niet alleen getraind. Voorzitter de Burger: “We organiseren veel activiteiten voor onze jonge leden. Zo gaan we jaarlijks op kamp naar België, komt Sinterklaas langs op de training, is er een familiedag, zijn er de jaarlijkse clubkampioenschappen en organiseren we het Paastoernooi. Clubs uit heel Zeeuws-Vlaanderen en onze zustervereniging uit Kemzeke doen hier aan mee. We delen de kinderen niet in op leeftijd, maar op kracht. We doen dit niet volgens de officiële regels, maar volgens een poulesysteem, zodat de kinderen vier of vijf wedstrijden op een dag hebben. Onze leden doen niet aan wedstrijden mee, maar als er gemotiveerde kinderen zijn met veel talent krijgen ze wel de mogelijkheid om dit te doen. “
De leden staan altijd voor elkaar klaar. “Dat blijkt wel uit het feit dat de matten elke week worden klaar gelegd door twee mensen die niet eens lid zijn van onze vereniging. Arnold de Burger en Jan Vermeulen doen dit belangeloos. Ze doen dit al jaren. Ook op de mensen van het eerste uur, die soms wel dertig jaar bestuurslid zijn geweest kunnen we nog steeds beroep doen. We noemen Theo van den Brande, Eugene Verstraeten, Jan van de Walle en Jozef Vermeire dan ook onze jokers. Ze zijn altijd inzetbaar. “

Patricia de Ryck BN / DeStem
22 Februari 2005