Verslag Puntentoernooi Breskens 06 februari 2010

Hallo Judoka’s,

Na een lange media stilte wegens verbouwingperikelen heb ik mijn kladblok en pen weer vanonder het stof gehaald en hierbij het verslag van het puntentoernooi gehouden op 6 februari 2010 te Bresjes.

Na een lange mistige rit door het westen van Zeeuws Vlaanderen kwamen we als eerste aan in Bresjes. Kort na ons kwamen ook  Michel, Lisa en Esli aan. In een korte tijd liep de gymzaal vol met judoka’s en supporters. Ik telde bij het begin (sjazin)  zo’n 40 judoka’s op de mat.

Esli, mocht als eerste beginnen en maakte snel korte metten met zijn tegenstander door die met ippon uit te schakelen. Zijn tweede tegenstander was er één van een ander kaliber en na een lang gelijkopgaande strijd moest hij zich uiteindelijk toch gewonnen geven. Zijn derde partij was tegen een felle tegenstander, maar Esli liet zich niet van de wijs maken en  pakte op een gegeven moment in het grondgevecht zijn tegenstander in de houdgreep en liet hem niet meer los. Esli won ook zijn vierde partij en heeft die middag hele goede judo laten zien, met heel veel inzet.

Daphne, begon haar eerste partij met een overwinning d.m.v. 2 yuko’s.  Haar tweede partij was tegen een klein meisje, en net als in het verleden heeft zij met kleinere tegenstanders dikwijls een probleem. Zo ook hier verloor zij deze partij. Haar derde partij verloor ze ook. Haar vierde partij herpakte ze zich goed tegen een gelijkwaardige tegenstander en sloot die met winst af. Goed gejudood.

Michel, het was voor mij de eerste keer dat ik Michel op een toornooi bezig zag. Ik hoorde van zijn moeder dat dit zijn derde toernooi was en dat hij nog nooit een partij gewonnen had. Nou dat heeft hij nu wel even rechtgezet. 5 partijen gejudood en hiervan 4 st. gewonnen, waarvan er toch 2 hele zware partijen waren. Michel was zeer goed in vorm en kwam tussen de partijen iedere keer wat drinken bij zijn moeder uit een groen flesje. Ik vroeg op een gegeven moment, wat heb je die jongen vanochtend te eten gegeven. Ze zei niets maar stak het groene flesje in de lucht en begon heel hard te lachen.

Lisa, net als bij Michel was het voor mij de eerste keer dat ik Lisa zag judoën. Dit is een heel sterk meisje die niet bang is voor haar tegenstanders. Dit resulteerde in 4 gewonnen partijen en een gelijkspel. Zij is een krachtjudoka die niet bang is voor het grondgevecht. Uitstekende prestatie.

Na deze uitstekende prestaties van onze judoka’s mochten daarna de grotere mannen op de mat namelijk Matthijs, Lars en Jorik.

Matthijs mocht als eerste beginnen en zat samen met Lars in een zware poule.
Zijn eerste partij was tegen een gelijkwaardige tegenstander. De partij ging lang gelijk op maar Mathijs liet zich in het allerlaatste moment verrassen en belande op zijn rug. Zijn tweede partij was tegen Lars. Maar die had in zijn eerste partij een zware blessure opgelopen zodat hij niet in zijn spel kon komen en dus verloor Zijn derde partij was tegen een meisje dat wel een kop groter was met haar tot op haar achterwerk. Dit was een hele zware partij want Matthijs had twee tegenstanders, namelijk het meisje en de bos met haar die zeker bij het grondgevecht behoorlijk in de weg zat. Hij verloor deze partij. Zijn vierde partij was tegen een jongen die ook weer en kop groter was. Met heel veel inzet ging hij de strijd met zijn tegenstander aan, maar uiteindelijk was het kracht verschil te groot en verloor hij met wazari. Prima gejudood.

Lars, begon zijn eerste partij sterk tegen die zelfde grootte jongen en scoorde vrijsnel een wazari. In een actie daarna raakte Lars ernstig geblesseerd aan zijn knie zodat hij deze partij moest staken. Nadat hij een tijdje door de leiding was verzorgd wou hij het toch verder proberen, maar gezien zijn zeer pijnlijke knie leverde dit niet het gewenste resultaat op. Maandagavond op de training hoorde we dat Lars wel een paar weken rust moet houden met zijn knie. Beterschap.

Jorik, begon zeer behoedzaam zijn eerste partij tegen een gelijkwaardige tegenstander, maar liet zich op een gegeven moment verschalken toen hij een worp wou inzetten die zijn tegenstander overnam. Ook zijn tweede tegenstander was van een gelijkwaardig nivo waarvan hij net verloor. Zijn derde partij was tegen een hele sterke tegenstander waar hij heel lang tegenstand tegen kon bieden maar de partij uiteindelijk toch uit handen moest geven. Zijn laatste partij was tegen een meisje. Dit was een zeer goede en pittige partij die hij op het laatst in een houdgreep verloor. Prima gejudood.

Nou dit was weer mijn verslag. Onze rode duivels hebben weer uitstekende judo op de mat gelegd.

Ik wil iedereen nog een prettige carnaval toewensen en tot het volgende toernooi.