Verslag puntentoernooi Breskens 13 december 2008                                                                                     Nieuws

Hallo judoka’s

Hier het verslag van het puntentoernooi gehouden op 13 december 2008 te Breskens.

We waren goed vertegenwoordigd. Harm, Sanne, Bas, Lars, Matthijs, Daphne en Dylan verdedigden de kleuren van onze club in Bresjes.
Het was Harm zijn eerste toernooi buiten de Clinge. Hij had ’s morgens eerst nog examen moeten doen bij Jerry en had een gele slip gehaald. Met dank aan oma zat het slipje er ’s middags op. Hij begon wat onwennig tegen Daphne, maar groeide tijdens de andere partijen steeds sterker in het toernooi en leverde veel strijd. Prima gedaan voor de eerste keer.
Sanne (met zwart kapje) won van haar 3 partijen er twee, en zeker de tweede ging zij met heel veel strijd aan. Dit was een enerverende partij om te zien. Haar derde partij won ze met een houdgreep.
Haar broer Bas (altijd met een glimlach op de mat) won van zijn 5 partijen er 3 waarvan de derde partij met een koka, prima gedaan met veel strijd en inzet.
Lars begon met een verliespartij maar herstelde zich daarna heel erg goed door 3 van de 5 partijen te winnen, zeker tegen Matthijs liet hij zien dat de spierballenworp een van zijn beste technieken is.
Matthijs begon met een verliespartij maar herstelde zich in de tweede partij tegen een dorpsgenoot met de groene band (die bij Delta in Hulst judoot) heel goed. Dit was een hele zware partij die hij uiteindelijk naar een zware strijd met een houdgreep won. Matthijs won 2 van zijn 5 partijen.
Daphne begon goed en won 2 van de 4 partijen. Haar laatste partij verloor ze net doordat haar tegenstander gebruik maakte van haar lengte. Het is niet altijd in je voordeel om veel groter te zijn dan je tegenstander.

Al deze partijen resulteerde er in dat Bas een geel vaantje kreeg en Daphne een groen vaantje.
Na een daverend applaus van het publiek (onze club was weer goed vertegenwoordigd) maakten deze judoka’s plaats voor de grotere mannen, waarbij Dylan onze club vertegenwoordigde. Er werd hier door 18 judoka’s op twee matten gestreden.
Dylan zijn eerste tegenstander was flink zwaarder en wat groter. Deze kon Dylan goed in de nek pakken en zodoende had hij ook snel een wazari tegen. Zelf kon hij toch nog een yuko scoren. Dylan was op de grond zeker sterker en beter. Zijn tweede wedstrijd was tegen een meisje met een groene band. Qua gewicht en lengte gelijkaardig, maar misschien iets ouder. Op een gegeven moment neemt Dylan, naar mijn mening, mooi over, maar de scheidsrechter beslist anders. Yuko tegen en dus verloren. Bij zijn derde wedstrijd heeft Dylan een gelijkwaardige tegenstander. Op een gegeven moment zet zijn tegenstander o soto gari in. Dylan draait heel snel opzij en veegt het standbeen van zijn tegenstander langs achter weg. Deze maakt een halve salto en valt plat op zijn rug. Ippon. Dylan had het zelf niet eens in de gaten. Bij zijn vierde en laatste wedstrijd moest Dylan tegen iemand die bijna een kop groter was. Na een flinke, zware strijd krijgt Dylan zijn tegenstander op de grond, neemt hem in de houdgreep en liet niet meer los. Alweer een ippon.

Het viel voor de reporter niet mee om alles te volgen, omdat meerdere judoka’s van onze club gelijktijdig op de mat stonden.
Hierna gingen we met groten dorst weer naar huis (de catering was geveld door de griep) en kijken we weer al uit naar het volgende toernooi, namelijk het oliebollen toernooi op zaterdag 27 december te Goes. Dit is een heel bijzonder toernooi, omdat iedere judoka die meedoet een zak met oliebollen krijgt. En ik weet uit ervaring dat die heel erg lekker zijn.

Tot ziens,

PS.: Het volgend puntentoernooi in Breskens is op 24 januari 2009