Verslag Breskens en Roosendaal 2009

Hallo beste judokaís

Op 12 en 13 december 2009 zijn een aantal judokaís van onze judovereniging actief geweest op goed bezette toernooien.

Zaterdag 12 december was er in Breskens een groot internationaal toernooi met ook deelnemers uit BelgiŽ, Frankrijk en zelfs IsraŽl. Aan dit toernooi deden MichaŽl, Jorik, Niels en Toby mee.

MichaŽl heeft goed partij gegeven, maar verloor twee opeenvolgende wedstrijden. Hij werd derde in de poule. Voor zijn inzet werd hij beloond met een beker.

Jorik was in een zware poule ingedeeld. Ondanks zijn goede inzet verloor hij drie partijen en was zodoende uitgeschakeld.

Niels heeft zijn armkracht goed gebruikt, hij wist hier twee partijen te winnen met een ippon, daarna verloor hij er twee en was vervolgens uitgeschakeld. Toch een goede prestatie.

Toby werd in de eerste poule tweede ondanks een verliespartij. De eerste nummers twee gingen door en zo kwam Toby in een grotere poule terecht. De tegenstand was groot, toch wist Toby drie partijen te winnen met ippon en helaas verloor hij er ook twee. Een vierde prijs was het resultaat.

MichaŽl, Jorik, Niels en Toby een grote pluim voor jullie geleverde prestaties.

Zondag 13 december werd het Kersttoernooi in Roosendaal bezocht door Lars, Jorik, Niels en Toby
. Een toernooi met een goede organisatie, op korte tijd werden minimaal 4 partijen afgewerkt.
Er was een grote opkomst, ruim 150 deelnemers.

Lars was het eerste aan bod. Hij was goed gemotiveerd, wel een beetje zenuwachtig en had intussen al een keer goed naar zijn tegenstanders gekeken. De eerste twee partijen maakte hij echter wel de fout dat hij zijn grotere tegenstanders om de nek wilde vastpakken en hierdoor zelf tegen de grond werd geworpen. Twee verliespartijen waren het resultaat. De derde partij werd beter aangepakt, maar ook hier moest Lars het onderspit delven. In de vierde partij werd Lars bij zijn oog geraakt wat enige tranen veroorzaakte. Op dat moment gaf Lars flinke tegenstand, doch zijn tegenstander kreeg het voordeel. Kortom Lars heeft veel geleerd en de volgende keer weer opnieuw proberen. Als waardering voor de deelname kreeg Lars een mooie medaille.

Jorik en Niels kwamen vervolgens aan bod.
Jorik was nog niet goed wakker en verloor de eerste partij. Daarna wist hij waar hij was en de vier opvolgende partijen werden keurig gewonnen. De tegenstand was heftig, maar door flinke inzet en motivatie en niet te vergeten de coaching van papa Koen werd dit goed resultaat neergezet. Papa Koen beleefde de strijd evenwel en riep al ďmateĒ voordat de scheidsrechter dit kon zeggen. In de kruisfinales was de tegenstand groot al was er wel een discussiepunt van een besluit van de scheidsrechter. Maar ja, die neemt wel de beslissing. Jorik werd vierde, een zeer goede prestatie. Als beloning kreeg hij een mooie handdoek.

Niels had de dag van zijn leven. In de poule had hij zware tegenstand, maar wist zich goed te redden. Er werd ťťn partij verloren en drie partijen gewonnen, tweede in de poule en dus geplaatst voor de kruisfinales. Niels kwam tegen de winnaar van de andere poule uit. Voor dat we het in de gaten hadden, had Niels de partij al gewonnen, nu volgde de finale. In de finale kwam hij de blauwe band tegen waarvan hij in de eerste poule had verloren. Een spannende partij waarin beide een maximale inspanning verrichten. Plots stond Niels achter, maar herstelde zich goed en wist de achterstand om te buigen naar een voorsprong. Zijn tegenstander probeerde met diverse technieken Niels van de wijs te brengen. Daar werd het zakje geworpen, Niels had gewonnen. Een eerste prijs en een mooie beker.

Toby was dan aan de beurt.
Hij was goed gemotiveerd en begon aan de eerste partij. Deze wist hij te winnen, het begin was gemaakt. Toby bleef goed alert en wist ook de volgende drie partijen te winnen, een eerste plek in de poule. In de finale partij werd helaas verloren en werd hij uiteindelijk tweede. Ook voor hem een mooie beker.

Alle judokaís van harte gefeliciteerd met jullie prestaties.

Supporters bedankt voor jullie steun en aanmoediging, namens de judokaís Michael, Lars, Jorik, Niels en Toby.

Tot de volgende keer.

Patrik van Osselaer