Oliebollentoernooi Goes 27 december 2008                                                                                                    Nieuws

Hallo judoka’s,

Hier het verslag van het Oliebollentoernooi, gehouden op 27 december 2008 te Goes.

Na ‘s morgens vroeg, om half negen, met een ijzige kou te zijn vertrokken (het was -3,5 °C) kwamen we zo rond half 10 aan in Goes. Hier ontmoeten we al snel de judoka’s voor de eerste ronde, namelijk Bas, Koen, Sanne, Marjolein, Anne en Daphne.
Het toernooi is in 2 gymzalen, waar in elk 2 wedstrijdmatten liggen, voor de reporter niet altijd gemakkelijk, want ik moest heen en weer lopen tussen de 2 zalen. Iedereen moest daar ook zijn schoenen uitdoen om in de gymzalen te komen, wat uiteindelijk na een hele dag resulteerde in een paar steenkoude voeten. Afijn, genoeg gekletst nu de prestaties van onze judoka’s.

Om te beginnen met Koen. Dit was Koen zijn eerste toernooi.
En voor de eerste keer op zo’n groot toernooi heeft hij het prima gedaan.
Bas (altijd met een glimlach op de mat) begon zijn eerste partij met verlies, maar herpakte zich in zijn tweede partij goed door met snel judo zijn tegenstander te overmeesteren. Zijn derde partij verloor hij net. Bas werd vierde in zijn poule.
Zijn zus Sanne (met twee mooie staartjes) ging er vanaf het begin weer fel tegenaan. In haar poule zat nog een meisje van ongeveer dezelfde lengte en ook met twee van die mooie staartjes in haar haar. Dit was voor de reporter niet altijd makkelijk om te volgen. Was het Sanne of het ander meisje op de mat. Sanne werd uiteindelijk vierde in haar poule.
De meisjesvriendenkletsclub van onze judovereniging, namelijk Marjolein, Anne en Daphne zaten bij elkaar in dezelfde poule. Dit resulteerde in een aantal onderlinge wedstrijden waarin goed gejudood werd, en daarna weer gekletst. Marjolein werd uiteindelijk vierde in haar poule, Daphne ook vierde en Anne werd eerste. Chappoo, goed gedaan meisjes. Zeker Anne haar derde partij tegen een meisje met een oranje band was een mooie overwinning. Wat mij tijdens de wedstrijden opviel was de leuke manier waarop de scheidsrechters met de kinderen omgingen.

Hierna moesten de grote mannen aan de bak, namelijk Matthijs, Dylan, Niels, Lars en Jorik.
Matthijs begon zijn eerste partij met een overwinning door middel van een Ippon. Zijn tweede partij verloor hij tegen een te sterke tegenstander, maar herpakte zich goed door zijn derde partij, door middel van veel strijd en inzet (en veel kwaad kijken) te winnen. Matthijs werd uiteindelijke derde in zijn poule.
Dylan was in de vorm van zijn leven. Met slim en uitgekookt judo won hij al zijn partijen (zelfs van Lars) wat uiteindelijk resulteerde dat hij in de finale mocht uitkomen tegen een tegenstander uit een andere poule. Deze was fysiek (groot en sterk) jammer genoeg net een maatje te groot voor Dylan, zodat Dylan tweede werd. Een absolute topprestatie.
Niels, onze krachtjudoka. Zijn eerste patij was een hele zware partij die hij uiteindelijk won met een Ippon. Ook zijn overige partijen waren zwaar, maar met de kracht en de standvastigheid van een beer won hij ze op één na. Niels mocht uitkomen in de kruisfinales en werd uiteindelijk derde in zijn poule.
Lars begon zijn eerste partij met een verlies, maar herpakte zich goed door de drie partijen daarna te winnen. Dikwijls met zijn op de Clinge wereldberoemde Larsworp. Lars werd 4e in zijn poule.
Jorik begon zijn eerste partij met veel enthousiasme en strijd, die hij verloor. Zijn overige partijen verloor hij telkens net. Bij zijn laatste wedstrijd was Jorik net uit de houdgreep, toen het zakje door de lucht vloog. De scheidsrechter riep niet houdgreep verbroken, maar Ippon. Helaas.
Toch vond ik dat hij alle wedstrijden goed gejudood heeft.

Hierna kwamen de grote kannonen, namelijk Toby en Colin.

Toby heeft goed gevochten. Alle wedstrijden gewonnen en ééntje onbeslist. Toen naar de kruisfinale en toen ging het mis. Zijn tegenstander was wel twee koppen groter. Toby heeft zich daarbij helemaal leeg gevochten en helaas verloren.
Daarna voor de derde plaats vechten. Hij was zo moe, toen hij de mat op stapte lag hij op de grond voordat hij het wist. Dus 4de plaats.

Bij Colin ging het aan de jurytafel mis. Hij had zijn eerste wedstrijd verloren en heeft toen wel bijna 45 minuten moeten wachten op zijn volgende wedstrijd. Ook verloren. Toen ging het in een rap tempo. De derde ook verloren, hij stapt de mat op en vliegt gelijk door de lucht. Hij had het toen wel gehad. Boos, dat hij al 3 keer had verloren. De 4de wedstrijd stapt hij dus boos de mat op. Neemt zijn tegenstander over, smijt die op de grond en laat niet meer los. Gewonnen met een Ippon. Dan de vijfde wedstrijd en nog steeds boos. Na 2 minuten onbeslist, met voor allebei een Yuko, dus golden score. Na twee minuten nog steeds geen score en moet de scheidsrechter beslissen. En wijst helaas de tegenstander aan. Colin werd vierde in zijn poule. Netjes gejudood, met veel inzet en een mooi behaald resultaat.

Ik vind dat onze judoka’s weer prima gepresteerd hebben en zijn weer met een aantal prijzen naar huis gekomen. Als kleine club, met één training in de week en weinig ervaring, hebben we ons goed staande gehouden. En hebben flink wat weerstand kunnen bieden.

Wij waren met onze club weer goed vertegenwoordigt op het toernooi. Met onze rode sweaters waren we ook duidelijk zichtbaar aanwezig.
Ook waren er weer de nodige supporters aanwezig en drie coaches, namelijk Maddy, Eddy en Jerry. Zelfs meneer de voorzitter kwam langs om zijn pupillen aan te moedigen. Voor de coaches was het niet gemakkelijk, want er was van te voren duidelijk gezegd dat er niet gecoacht mocht worden. Zeker in het begin van het toernooi was dit goed te merken, want er hing een ijzige stilte in de zaal. Maddy moest af en toe wel eens op haar tong bijten om niet enthousiast te coachen en Eddy trok zich er later niets van aan.

De oliebollen waren trouwens ook weer van een prima kwaliteit.

Nou dit was mijn laatste verslag van dit jaar. Ik zou (en ik denk namens alle ouders en leden) het bestuur en de coaches van onze vereniging willen bedanken voor hun inzet en motivatie. Het was een mooi judo jaar met als absoluut hoogtepunt het 40 jarig jubileum van onze vereniging.

Tot volgend jaar,

Arnold van Driessche.