Judoclub Clinge wint rechtzaak tegen Gemeente Hulst                                                                                       Nieuws

Judoclub Clinge wint rechtzaak tegen Gemeente Hulst

'Toch subsidie voor de judoclub'

CLINGE – De judovereniging Clinge krijgt van de gemeente Hulst alsnog 690 euro subsidie uitgekeerd over het jaar 2005. Dat is door de rechter bepaald. De gemeente is ook veroordeeld tot het betalen van de proceskosten van zo’n negenhonderd euro.

De Clingse judovereniging maakte de gang naar de rechter omdat ze vond dat de gemeente in het nieuwe subsidiebeleidsplan met twee maten meet. Volgens de regels in dat nieuwe plan keerde de gemeente alleen nog subsidie uit voor leden die aangesloten waren bij de overkoepelende bond.

Het bestuur van de Clingse sportvereniging was ernstig gedupeerd door de regel, omdat slechts tien procent van alle leden aangesloten is bij de Nederlandse judobond. De overige leden, overwegend kinderen, zijn niet aangesloten omdat zij geen judo in wedstrijdverband bedrijven. Daarom had het lidmaatschap van de Judobond volgens het bestuur van de judovereniging Clinge ook geen enkele meerwaarde voor die leden. ‘De gemeente wil onze leden op kosten jagen door hen te verplichten lid te worden van de Nederlandse judobond. Wij zijn bang dat ons ledenbestand daardoor zal inkrimpen’, zo luidde indertijd de reactie van de vereniging.

De uitspraak van de rechter heeft volgens wethouder Frank van Driessche, die indertijd als verantwoordelijke binnen het college van burgemeester en wethouders aan de wieg van het nieuwe subsidiebeleid stond, tot gevolg dat de gemeente het subsidiebeleidsplan moet herzien. Verenigingen die in dezelfde situatie als de judovereniging Clinge verkeren, kunnen nu ook een beroep doen op meer subsidie, aldus Van Driessche. Die zegt dat hij er geen zicht op heeft of het om veel sportclubs gaat. „Hoewel niet te verwachten is dat het om grote aantallen gaat.“ De wethouder legt uit dat de gemeentelijke subsidie tot en met volgend jaar al gemaximeerd is door een zogeheten subsidieplafond aan te brengen in de uitkeringen aan de verenigingen.

Verdeelsleutel

Dat betekent dat de gemeente niet meer geld kwijt is. Wel kan er een andere verdeelsleutel ontstaan, als de gemeente het beschikbare geld over de verenigingen moet gaan verdelen op basis van meer leden. „Nu gaat het om een bedrag van veertien euro per jeugdlid. Moeten we gaan rekenen met meer leden, dan zal dat bedrag verlagen“, legt hij uit.

Voorzitter Etiënne de Burger van de Clingse judovereniging is uiterst blij met de uitspraak van de rechter. In dat verband zwaait hij advocatenkantoor Lensen uit Terneuzen alle lof toe voor de onderbouwing van de zaak. Voor de judoclub is de kous nu nog niet afgedaan. Zodra er van de gemeente officieel bericht binnen is, dat de vereniging over 2005 meer subsidie had moeten krijgen, zal zij de gemeente vragen ook de bijdragen over 2006 en 2007 vast te stellen op basis van alle leden.

Donderdag 9 november 2006 - BN/DeStem

Zie ook: Judoclub Clinge naar rechter om subsidie te houden