Judo wapen tegen onveiligheid                                                                                                                          Nieuws

Fonds begint landelijke stoomcursus voor ouderen.
Judo Wapen tegen onveiligheid.

Meer dan een miljoen ouderen voelen zich geregeld eenzaam en ruim tachtig procent durft nauwelijks de deur te openen voor een vreemde, zo blijkt uit onderzoek. Een stoomcursus judo kan daar verandering in brengen.

Judo verhoogt de weerbaarheid van ouderen, stelt Pieter Beelaerts van Blokland. voorzitter van het Nationaal Fond Ouderen (NFO). Daarom begint binnenkort in het hele land een curusus 'Fit en veilig' , in samenwerking met de Nederlandse judobond ontwikkeld.

"Op de curusus leren ouderen valtechnieken en een paar basisgrepen. Dat verhoogt het zelfvertrouwen en de weerbaarheid. "Alleen al het trainen van het lichaam kan veel ellende voorkomen", weet de voorzitter. "Je traint spieren die je in het dagelijks leven misschien minder vaak gebruikt." Judo kan op een buitenstaander nogal ruw overkomen, maar het tegendeel is waar, bezweert de 62-jarige Klaas van de Geest uit Spakenburg. Hij zit al jaren op judo en traint met een groep waarin ook veel jongeren zitten. "Ik ben niet bang dat ik iets breek, Hooguit dat ik last krijg van mijn schouder, maar dat is een bekende judoblessure. Het is geen harde sport, maar je moet het wel voorzichtig opbouwen." Om de cursus te kunnen betalen, heeft het NFO samenwerking gezocht met TPG Pst. De opbrengst van de zomerzegels die het sportbedrijf jaarlijks uitgeeft, is dit jaar bedoeld voor projecten die veiligheid voor ouderen vergroten. Eind april komen judoleraren uit het hele land in Utrecht bijeen om de cursus met elkaar door te nemen. Volgens voorzitter Ad Rebel van de NVJJL, een landelijke vereniging van judodocenten, is uitgebreid overlegd met psychologen en politie. In acht lessen komen verscheidene thema's aan bod, las 'assertief gedrag' en 'zorgen dat je niet geraakt of gepakt wordt'. "We werken met een rollenspel om ouderen te leren wat ze kunnen doen als ze worden lastig gevallen. Maar ook moeten ze leren alert naar hun omgeving te kijken, om gevaarlijke situaties voor te zijn ", aludus Rebel.
Volgens Rebel stralen ouderen na de cursus zelfvertrouwen uit. Dat kan tasjesdieven en andere gespuis weerhouden de mensen aan te vallen. Na de acht lessen kunnen ouderen besluiten vervolglessen te nemen. Pas daar leren ze technieken om bij een valpartij de schade te beperken. Dat is bewus gedaan, zegt Rebel, omdat de cursus bedoeld is om zelfvertrouwen te kweken. Wat Beelaerts van Blokland betreft gaan ale ouderen naar judoles. "Judo kun je niet in je eentje doen, dus het is ook goed tegen eenzaamheid. Ik kan me voorstellen dat een iemand van 80 denkt 'dat is niets voor mij', maar iedereen begint op zijn eigen niveau"

PZC Vrijdag 9 April
Door : Maarten Vermeulen.