Judovereniging Clinge springlevend                                                                                                                   Nieuws

Judovereniging Clinge Springlevend

Clinge - Malpertuus, thuishaven van Judovereniging Clinge, staat zaterdag 19 April (2002), paaszaterdag, opnieuw in het teken van judo.

In dit gemeentschapshuis vierden de Clinge judoka's eerder jarenlang successen tot de klad erin kwam en men van twee naar 1 jaarlijks toernooi terug moest. Tot ook dat ene evenement van de kalender verdween. 'Dat dieptepunt ligt gelukkig achter ons' , weet Etienne de Burger, voorzitter van de judoclub Clinge. Clinge had onder regie van toenmalige bestuurders als Eugene Verstraeten, Theo van den Brande, Jan van de Walle en Josef Vermeire in regionaal judoland een naam.

Een gedreven viertal waarvan uiteindelijk Vermeire aanbleef als bestuurslid. Het resterende trio verdween achter de coulisen en wordt' De Burger-jokers' genoemd. Nuttige mensen waarop steeds een beroep kan worden gedaan, zoals zaterdag tijdens een toernooi van de Clinge judoclub.
Een vereniging die voorheen twee keer per jaar gastheer was van de Zeeuws-Vlaamse clubs en tal van Belgische vereniginen. Het waren de hoogtepunten van een bloeiende club. De club verloor echter steeds meer aan glans. 'Op het dieptepunt, met nog slechts vijftiental leden, hebben we zelfs nog overwogen de club op te heffen' , blikt Etienne de Burger. Dat het niet zover kwam, had alles te maken met het feit dat een jonge groep bestuurders het roer overnam. Een groep waarin naast Etienne de Burger en Josef Vermeire, Wim Veyt, Eddy de Maayer (trainer), Chantal de Beule (penningmeester) en Maddy van de Brande (Secretaris) zitting hebben.
De heropstanding van de club was het gevolg van onder meer een ledenwerfactie. Etienne de Burger : ' Door langs de scholen te gaan is er een opleving ontstaan. Van een vijftiental leden stegen we naar een zestigtal waarvan er nu nog omstreeks vijftig over zijn.'
Dat de actie positief uit zou pakken, verbaasde de huidige preses van judoclub Clinge niet. Zelf geraakte hij als tienjarige knaap op precies dezelfde wijze betrokken bij de club. Zij het altijd als recreant met weinig tot geen ambities het tot wedstrijdjudoka te schoppen. Voor Theo van den Brande geen enkele belemmering hem een achttal jaar geleden tot bestuurslid te promoveren.
Daarmee begon tevens het verjongeringsproces waar judoclub Cinge momenteel de vruchten van plukt. Zij het nog bescheiden, maar zeker met de intentie de club weer op de kaart te zetten.
Zaterdag Tonen de Clingenaren hun nieuwe visitekaartje tijdens een toernooi waaraan zo'n 150 judoka's mee zullen doen. Sporters die uitkomen op een viertal matten onder arbitrage van dragers van de zwarte band van judoclub Kemzeke. Eveneens judoka's die ingedeeld worden naar sterkte in de categorieŽn 5-9 jaar, 10-15 jaar en ouderen. Dit steeds in groepjes van vijf, waardoor elke judoka minimaal vier wedstrijden te gaan heeft. Ontmoetingen die om 12.30 uur beginnen nadat de hulster wethouder van sportzaken Frank van Driessche het toernooi in gang heeft gezet. Omstreeks 17.00 uur worden de laatste partijen afgewerkt.

PZC April 2002
Door: Rinus Verberkmoes