Verslag Oliebollentoernooi 2009 in Goes

Hallo beste judoka’s

Op 22 december 2009 hebben wel liefst 22 judoka’s van onze vereniging deelgenomen aan het prima georganiseerde Oliebollentoernooi in Goes. Een record aantal, velen voor de eerste keer op een groot toernooi op vreemde bodem.

Om in Goes te komen moesten de ouders het winterse weer doorstaan. De avond ervoor werd door de weermannen nog veel sneeuw en ijzel voorspeld. Maar op de ochtend van de 22ste viel het gelukkig mee met de weertoestand op de wegen. Allen waren tijdig aanwezig in de judozaal in Goes.

De eerste weging stond gepland om 9.30 uur. Deelnemers waren hier Bart van Alphen, Kevin Drubbel, Michaël Blaakman, Christiaan Willemsen en Esli Schraven.

Bart van Alphen: Bart zat samen met Kevin in dezelfde poule en hun eerste wedstrijd was dan ook tegen elkaar. Dit was een spannende strijd, maar Bart wist op een gegeven moment met een spierballenworp een yuko te scoren en zo ook de wedstrijd te winnen. In de tweede wedstrijd kreeg Bart al snel een wazari tegen (o soto gari) en ging toen proberen om deze achterstand in te lopen, maar helaas, een mooie overname. Ippon. In zijn derde wedstrijd was Bart niet te stoppen, 2x een worp (o soto gari) en beide keren gevolgd door een houdgreep. Daarna nog een mooie worp en een houdgreep, maar de tijd was om. De oogst was 2 yuko’s en een wazari en verdiend gewonnen. Zijn laatste wedstrijd eindigde onbeslist, doordat er twee felle judoka’s tegen over elkaar stonden. Een mooie derde plaats voor Bart was het eindresultaat. Goed gedaan!

Kevin Drubbel: Kevin’s eerste wedstrijd ging dus verloren tegen Bart. Z’n tweede wedstrijd ging heel goed. Hij zet een hele mooi o uchi gari in en gaat mee naar de grond, gevolgd door een houdgreep. Een yuko gescoord. Hier blijft het bij, maar hij had nog wel een paar keer geprobeerd met ko uchi gari. Heel goed gedaan. Daarentegen ging zijn derde wedstrijd niet zo best. Eerst een yuko tegen door een ko uchi gari. Daarna werd Kevin naar de grond getrokken en in een houdgreep genomen, waar hij niet meer uit kwam. De laatste wedstrijd was kort. Hij stapt naar zijn tegenstander toe, daar aangekomen wordt hij gelijk gevloerd. Ippon tegen. Voor zijn allereerste toernooi buiten Clinge heeft hij een mooie vierde plaats behaald. Goed gedaan!

Michaël Blaakman: Doordat Michaël gezien wordt als een judoka die al behoorlijk wat wedstrijdervaring heeft was hij ingedeeld in een zware poule met judoka’s die net als hem al heel wat toernooitjes gedraaid hebben. Dit was te zien, de judoka’s waren zeker aan elkaar gewaagd. In twee partijen moest Michaël helaas de winst laten aan zijn tegenstanders. Positief was zeker dat hij de laatste twee ook zware partijen een gelijke stand realiseerde. Michaël werd uiteindelijk vierde in zijn poule, een prima prestatie.

Christaan Willemsen: Christiaan begint dit voor hem goed verlopen toernooi met een gelijkspel. In zijn tweede wedstrijd gaat het er anders aan toe. Hij neemt zijn tegenstander over en gaat door naar de grond. Goed gedaan. Hij probeert het nog een paar keer en verdient in totaal 2 yuko’s. Ook bij de laatste actie goed door naar de grond en zet een goede houdgreep aan. Gewonnen met ippon. Zijn derde wedstrijd eindigd in een gelijkspel. En de vierde wint Christiaan overtuigend met een mooie ippon. Het eindresultaat op dit toernooi is een hele mooie tweede plaats. Heel goed gedaan!

Esli Schraven: Voor Esli was het even schrikken, de eerste partij en dan gelijk vliegles krijgen, met een mooie worp kwam hij plat op zijn rug terecht. Hierdoor moest Esli even bij zijn pa een traantje wegpinken en kwam strijdbaar weer terug. De volgende 3 partijen won hij door zijn tegenstanders via een worp in een houdgreep te nemen en deze vast te houden zodat hij elke keer met ippon won. Goed gedaan! Tweede plaats!

Tweede weging om 10.45 uur met deelname van Kristien Strooband, Marjolein Roctus, Ann Verhaegen, Daphne van Driessche, Lisa de Block en Sanne de Block.

Kristien Strooband: Kristien zat in een leuke meiden groep waar het lekker kletsen was, dus gezellig was het zeker. Haar eerste wedstrijd heeft ze goed gedaan door een mooie overname kwam ze een yuko voor te staan. Later besloot de scheidsrechter haar een shido voor het te weinig aanvallen te geven. Op het eind van de wedstrijd scoorde haar tegenstandster ook nog een yuko waardoor er net verloren werd. Wel een mooie strijd. De tweede partij was tegen een ervaren wedstrijdjudoka die met een worp en houdgreep waar Kristien jammer genoeg niet meer uit kwam de partij won. Vierde plaats!

Marjolein Roctus: Marjolein had veel pech door in de eerste wedstrijd tegen een hele felle te staan die haar met een ippon gooide. Hierbij kwam Marjolein wat verkeerd terecht bij het vallen. Dit gaf toch enige pijn wat in de tweede wedstrijd weer terug kwam. Hierdoor de strijd opgegeven. Voor haar inzet natuurlijk wel lekkere oliebollen gewonnen en een mooie door alle pech zeker verdiende vierde plaats!

Ann Verhaegen: Haar eerste ervaring op een toernooi buiten Clinge. De eerste partij wist ze goed tegenstand te bieden. Er werd veel heen en weer getrokken maar de punten bleven zowel voor haar als de tegenstander uit. Dit resulteerde in een gelijk spel. Een prima debuut. In de volgende partij was de tegenstand wat te groot en Ann verloor met een ippon. Helaas werden de derde en de vierde partij tevens met een ippon verloren. Een vierde plaats was het eindresultaat, een goede prestatie.

Daphne van Driessche: De eerste partij was tegen haar clubgenootje Lisa de Block. Beiden wilden graag winnen en er werd flink heen en weer getrokken. Daphne lette even niet op en Lisa duwde Daphne tegen de grond. Vervolgens werd Daphne in de houdgreep genomen. De eerste partij werd verloren. Voordat de tweede partij begon werd Daphne nog wat techniek in haar oor gefluisterd. Dit had meteen resultaat. Ze begon de tweede partij veel feller en scoorde gelijk een wazari en een yuko. In de derde partij zette ze haar daadkracht voort en won met een ippon. Een derde plaats is heel mooi en zeker iets om trots op te zijn! Super gedaan.

Lisa de Block: Haar eerste partij was tegen Daphne en werd gewonnen met een houdgreep. De tweede partij was een eitje en won ze met een ippon. Haar kracht ligt in haar snelheid en armkracht. Daar heeft ze goed gebruik van gemaakt. De derde partij was voor de eerste plaats in de poule. Ze begon sterk maar lette even niet op en met een wazari werd ze tegen de mat geworpen. Vervolgens kwam er nog een ippon overheen. Jammer maar een tweede plaats is een zeer goede prestatie te noemen, zeker voor een eerste toernooi buiten de club!

Sanne de Block: Sanne heeft 4 mooie partijen gedraaid. Waarvan de laatste ineens in een andere zaal, dus die hebben pa en ma even gemist. Doordat deze onbeslist eindigde mocht ze nog een extra partij draaien voor de 3e plaats, dit omdat ze beide hetzelfde aantal wedstrijden gewonnen en zelfde aantal punten gescoord hadden. Deze was een spannende strijd waar Sanne met een mooie o-soto-gari een wazari scoorde. Door deze stand tot het eind toe vol te houden werd ze winnaar en dus ook een mooie derde plaats voor Sanne, een goede prestatie.

De derde weging was rond 12.00 uur waarbij Bas de Block, Benooi van der Huls, Harm Broekaart, Lars van Osselaer en Michel van Jole aan de slag moesten op de mat.

Bas de Block: De eerste partij was tegen teamgenoot Benooi. Een spannende strijd. De poule bestond uit 6 personen zodat er 5 leuke wedstrijdjes gedraaid konden worden. Bas ging deze met veel strijd aan. Een keer kwam Bas in een houdgreep, en werd een keer geworpen, Bas bleef vrolijk en lachen en er tegenaan gaan. Zoals we hem kennen. Bas werd uiteindelijk vierde, goed gedaan.

Benooi van der Huls: Tegen Bas moest Benooi het eerst opnemen. Ze kennen elkaar goed en het was een spannende strijd. Benooi liet zich in de loop van de wedstrijden zien als een echte strijder. Het zag eruit dat hij eerst een paar wedstrijdjes moest draaien voordat hij zijn ritme gevonden heeft. En dat liet hij zien door een hele mooie laatste wedstrijd te draaien die hij winnend afsloot. Goed gedaan! Met een vierde plaats sloot Benooi dit toernooi af, een goed resultaat.

Harm Broekaart: In zijn eerste wedstrijd werd Harm direct in de nek gepakt en naar de grond getrokken. Uit de houdgreep die volgde was niet uit te komen. Helaas ippon tegen. Harm was niet uit het veld geslagen en begon vol goed moed aan zijn tweede wedstrijd. Het leek goed te verlopen totdat hij weer naar de grond wordt getrokken en in een houdgreep wordt genomen. In zijn derde wedstrijd nog geen 5 stappen gedaan of hij wordt al gegooid en in een houdgreep genomen, hier was geen ontkomen aan. Harm heeft zich kranig geweerd, met een vierde plaats als resultaat.

Lars van Osselaer: Lars zat een poule met zes deelnemers. Hij had nog wat goed te maken van het toernooi in Roosendaal waar hij vier partijen op rij verloor. De eerste tegenstander was een bekende, deze was hij op het Paastoernooi in Clinge tegengekomen. Hij leefde zich helemaal in en voordat de tegenstander het wist had Lars hem met een ippon tegen de grond geworpen. De tweede partij werd gewonnen met een yuko gevolgd met een ippon. De derde partij kreeg hij meer tegenstand. Op enig moment had Lars last van zijn enkel door een verkeerde beweging, enkele tranen volgden, maar hij zette de strijd voort. Waarschijnlijk had Lars extra moed getrokken uit de opgelopen blessure en wierp zijn tegenstander op de grond met een wazari gevolgd door ippon. In de volgende partij trof hij de latere winnaar. Fel werd er getrokken en geduwd, helaas moest Lars het onderspit delven en verloor met een ippon. De laatste partij werd binnen 10 seconden gewonnen, ippon. Een keurige tweede plaats, wat was hij trots.

Michel van Jole: Voor Michel was dit het eerste toernooi buiten Clinge en hij was zeer gedreven. In zijn eerste wedstrijd werd hij rond de nek gepakt en naar de grond geduwd. Michel ging goed door op de grond, maar eindigde helaas in een houdgreep. Hij heeft uit alle macht geprobeerd om hieruit te komen en dat is goed te zien op één van de foto’s op de site van Judo Goes. Zijn tweede wedstrijd was nog vermoeiender. Twee lange minuten tegen een even sterke tegenstander. Deze gelijk geëindigde wedstrijd was er één van de spierballen en uithoudingsvermogen. Michel probeerde zeer fanatiek zijn tegenstander alle hoeken van de mat te laten zien. Moe en met een krauw op zijn borst kwam hij de mat af. Zijn derde wedstrijd volgde heel snel hierna en nog moe werd hij gelijk naar de grond gewerkt, waar Michel heel goed door bleef vechten. Daarna werd Michel een aantal keren in de nek gepakt. Twee keer deed Michel zijn hoofd onder de arm van de tegenstander door en kreeg hiervoor een waarschuwing. Op het eind kreeg Michel zijn tegenstander in de houdgreep, maar voordat de scheidsrechter osaekomi kon roepen was de tijd voorbij. Helaas onbeslist. Zijn laatste wedstrijd was tegen een zeer goede judoka, die zijn kans afwachtte. Bij de tweede kans werd Michel geveegd en in de houdgreep genomen. Tijdens alle acties bleef Michel fanatiek door gaan. Het eindresultaat was een vierde plaats. Goed gedaan!

De vierde ronde begon rond de klok van 13.00 uur, de deelnemers waren Lanzo van der Huls, Jorik van Raemdonck, Toby en Niels van Dueren den Hollander en Matthijs van Driessche.

Lanzo van der Huls: Lanzo zat in de plus categorie. Dit was voor zijn gewicht vrij zwaar. Maar aan de andere kant gaf dit ook mogelijkheid om een aantal (5) partijen te draaien, en daar gaat het toch ook om. De eerste wedstrijd was een slechte start, niet alleen door direct vliegles te krijgen maar zeker doordat de tegenstander bovenop zijn buik landde. Hierdoor was even alle lucht uit zijn lijf. Dat was even herstellen voor de volgende wedstrijden eraan kwamen. Lanzo heeft zeker geleerd dat je je eigen pakking moet hebben en je niet op je rug/in de nek moet laten pakken, want dan wordt je mooi gegooid. De 3e partij was een spannende waarbij hard gevochten is en die net eindigde in een gelijke stand. Resultaat een vierde plaats, een keurig gedaan!

Jorik van Raemdonck: Jorik was super gemotiveerd, zijn papa lag in het ziekenhuis en hiervoor wilde hij zijn beste judo laten zien. Jorik trof het niet met de loting van de poule, hij werd ingedeeld in een zware groep. De eerste partij werd verloren met een ippon. Bij de allereerste actie zette zijn tegenstander een mooie uchi mate in. Zijn tweede partij was tegen een even sterke tegenstander. Deze probeerde steeds een uchi mate of een harai goshi. Op een gegeven moment eindigde zo’n actie in een houdgreep. Helaas. Zijn derde tegenstander was een kop groter, maar Jorik was net zo sterk. In deze wedstrijd werd veel aan voetenwerk gedaan en af en toe was er een overname door een goede voetveeg. Het mocht allemaal niet baten. Met een harai goshi eindigde deze wedstrijd voortijdig voor Jorik. Helaas. Ook de daaropvolgende partij verloor Jorik. Hij werd gegooid met een mooie uchi mate gevolgd door een houdgreep. Ondanks zijn goede inzet en bereidheid om tot het uiterste te gaan mocht het niet baten een partij in winst om te zetten in deze zware poule van de beenworpen. Toch een prima prestatie geleverd met een vierde plaats in dit toernooi en de volgende keer weer nieuwe kansen.

Toby van Dueren den Hollander: Hij ondervond het zelfde als Jorik, een zware poule indeling judoka’s net als hijzelf van een zwaarder niveau, zeker geen beginners. Vol goede moed trok Toby ten strijde. Wat Toby ook probeerde het lukte hem niet om een partij te winnen. De vier partijen gingen allemaal (soms net even te laat, of door een klein foutje) verloren met een ippon. Mooie partijen en veel geleerd, zo kan judo zijn! Toch een vierde plaats, wat gezien de poule een goede prestatie is te noemen.

Niels van Dueren den Hollander: Niels had vorige week in Roosendaal een eerste plaats weggekaapt, nu was het de vraag hoe hij zich staande wist te houden in Goes. Hij was ingedeeld met clubgenoot Matthijs, dit was gelijk de eerste partij. Niels had duidelijk meer armkracht en wist de partij in zijn voordeel te beslissen. De drie opvolgende partijen tegen twee oranje banden en zelfs een groene werden voor Niels gewonnen steeds met een ippon. Hij groeide in het toernooi. De laatste partij zou de beslissing moeten brengen, immers zijn tegenstanden had evenveel punten bijeen vergaard. Deze partij moest een winnaar opleveren. In de eerste twee minuten werd er flink heen en weer getrokken en geduwd. Helaas werd geen enkele worp gescoord. Er kwam een verlenging van een minuut, in deze tijd werd weer niet gescoord. Toen besloot de scheidsrechter dat er werd gejudood totdat er een punt zou worden gescoord. Het duurde nog even, maar dan viel het noodlot aan de zijde van Niels, hij werd tegen de mat geworpen. Een zenuwslopende partij, waarin de spanning langs de mat hoog opliep. Een keurige tweede plaats, zeker de laatste wedstrijd is er eentje om in te lijsten.

Matthijs van Driessche: Matthijs had het niet getroffen met de weging. In zijn categorie onder de 30 kg waren te weinig deelnemers en werd dus een groep zwaarder ingedeeld. Jammer, maar toch heeft hij met het doorzettingsvermogen wat we van Matthijs kennen weer met een grote strijd al zijn partijen gedraaid. Dat het krachtverschil groot was werd snel duidelijk. Matthijs vocht wat hij kon maar verloor helaas al zijn partijen. Matthijs toch een goede prestatie en een mooie vierde plaats.

In de vijfde ronde, het was dan al rond half drie, kwam Rembrandt van der Huls nog op de mat.

Rembrandt van der Huls: Ook deze keer moest Rembrandt het opnemen tegen grote en ervaren judoka’s. Dus even in de gang wat technische zaken doorgesproken, want coachen mocht niet. In zijn eerste wedstrijd ging Rembrandt voorvarend van start en hield het initiatief om zijn eigen pakking goed te verzorgen. Deze wedstrijd werd gewonnen. Zijn tweede wedstrijd was er één van de vele o en ko uchi gari’s. Eéntje ervan leverde een yuko op. Dus weer gewonnen. Ook in deze partij probeerde Rembrandt er goed voor te zorgen dat hij zijn tegenstander beetpakte, zoals hij dat zelf wilde. Ook in zijn derde wedstrijd probeert Rembrandt te overheersen en zijn pakking goed te verzorgen, maar hierdoor loopt hij goed mee met deze bruine band en deze gaat op beide knieën zitten en Rembrandt rolt er mooi overheen en komt plat op zijn rug terecht. In zijn vierde wedstrijd gebruikt Rembrandt ook weer goed de toegefluisterde aanwijzingen en met een mooie beenveeg wordt de tegenstander gevloerd. Ippon. Een beetje moe begint Rembrandt aan zijn vijfde wedstrijd. Deze was tegen een zeer ervaren en goeie wedstrijd judoka. Rembrandt kon de aanvallen goed opvangen, kreeg wel wat punten tegen. Het was wel een mooie strijd. Zo zie je maar weer dat de kleur band die iemand heeft niet uitmaakt bij wedstrijden. Het eindresultaat is een zeer mooie derde plaats voor een blije Rembrandt.

Kortom: we hebben ons als vereniging laten zien in Goes, de rood witte jacks waren in grote getale aanwezig. 5 tweede prijzen, 4 derde prijzen en 13 vierde prijzen en niet te vergeten voor elke deelnemer een zak heerlijke oliebollen. Wat willen we meer.

Dank aan onze judoka’s voor jullie inzet en durf en dank aan de ouders voor jullie steun.

Dank aan Maddy en Jerry voor het coachwerk en mede voor de samenstelling van dit verslag.

Op naar de volgende wedstrijd !!!! (info bij Jerry en/of Maddy)

Prettige feestdagen en een goed judojaar 2010

Namens Judovereniging Clinge