Verslag Paastoernooi 03 april 2010

Hallo judoka’s,

Hierbij het verslag van ons eigen Paastoernooi gehouden op 3 april 2010 in Malpertuus te Clinge. Dit is al weer de 8e keer dat ons eigen toernooi met Pasen wordt gehouden. Dit jaar was het bijzonder omdat het voor de eerste keer op de nieuwe matten was die een paar weken geleden op een speciale manier waren ingewijd.
Onze vereniging was goed vertegenwoordigd met 40 judoka’s. Onze judoka’s werden gecoacht door Eddy, Maddy, Richard en Jerry. De partijen werden gespeeld op drie matten tegelijk en het viel voor de reporters niet mee om soms naar drie partijen gelijk te kijken, maar met behulp van wat omstanders hieronder een impressie van de gebeurtenissen.

Dennis, begon zijn eerste partij sterk door zijn tegenstander gelijk in de houdgreep te gooien en niet meer los te laten. Dennis werd uiteindelijk tweede in zijn poule.
Koen, dit was Koen zijn eerste grote toernooi en hij begon zijn eerste partij zeer fel. Koen werd uiteindelijk derde in zijn poule.
Michael, begon zijn eerste partij zeer sterk met een overwinning. Zijn tweede partij was tegen clubgenoot Sietse die hij met een houdgreep afsloot. Michael werd eerst in zijn poule.
Sietse, zijn eerste partij was tegen clubgenoot Michael. Zijn tweede partij begon hij sterk maar verloor uiteindelijk met een yuko. Sietse werd uiteindelijk  derde  in zijn poule.
Benooi, scoorde in zijn eerste partij vrij snel een wazari en won de partij met ippon. In zijn tweede partij gooide hij zijn tegenstander vrij snel in een houdgreep en liet hem niet meer los. In zijn derde partij trof hij een gelijkwaardige tegenstander maar wist deze toch ook in winst om te zetten. Benooi werd eerste in zijn poule.
Sanne, begon haar eerste partij tegen een gelijkwaardige tegenstander maar wist deze partij doormiddel van een yuko in haar voordeel te beslissen. Haar tweede en derde partij verloor zij net. Sanne werd derde in haar poule.
Froukje, dit was Froukje haar eerste toernooi en begon haar eerste partij sterk door terwijl ze in de houdgreep lag hier op een mooie manier uit te draaien. Deze partij verloor ze net. Haar tweede partij was tegen clubgenoot Sanne en won deze door middel van een mooie houdgreep. Haar derde partij won ze vrij snel door  ippon. Froukje werd 2e in haar poule.
Daphne, begon haar eerste partij tegen clubgenoot Marjolein die heel fel begon. Daphne verloor uiteindelijk met yuko. Haar tweede partij was tegen clubgenoot Chayenne die zij won. Daphne werd uiteindelijk 2e in haar poule.
Lisa, begon haar eerste partij tegen een gelijkwaardige tegenstander maar die zij uiteindelijk toch net wist te winnen. Haar laatste partij was tegen clubgenoot Daphne. Daphne kwam met een wazari voor en gaf de partij na een lange strijd uiteindelijk niet meer uit handen. Lisa werd  vierde in haar poule.
Chayenne, dit was Chayenne haar eerste grote toernooi. Ze begon haar eerste partij heel fel en scoorde gelijk een Yuko. Daarna verloor zij de partij jammer genoeg omdat ze een wazari tegen kreeg. Chayenne werd 4e in haar poule.
Marjolein, begon haar eerste partij heel sterk tegen clubgenoot Daphne die ze won. Haar tweede partij was ook weer tegen een ander clubgenoot namelijk Lisa. Beide dames waren aan elkaar gewaagd maar uiteindelijk moest Marjolein de strijd staken omdat ze geblesseerd raakte. Marjolein werd 3e in haar poule.
Christiaan, judode een ijzersterk toernooi door vrij gemakkelijk alle drie zijn partijen met ippon  te winnen. Christiaan werd eerste in zijn poule.
Bart, begon zijn eerste partij tegen clubgenoot Kevin en sloot deze met winst af. Zijn tweede partij was tegen een pittige tegenstander en Bart verloor op het laatst met een wazari. Bart werd 3e in zijn poule.
Bas, altijd met een glimlach op de mat begon zijn eerste partij zeer fel tegen een gelijkwaardige tegenstander. In het grondgevecht belande Bas op een gegeven moment in de houdgreep en kwam daar jammer genoeg niet meer uit. Bas werd 4e in zijn poule.
Kevin, begon het toernooi sterk met een felle inzet en veel strijd. Zijn eerste partij was tegen clubgenoot Bart. Zijn tweede partij was tegen een tegenstander aan wie hij lange tijd gewaagd was. Het ging een hele tijd gelijk op maar op het laatst belande Kevin in een houdgreep waar hij niet meer uitkwam. Kevin werd 5e in zijn poule.
Harm, was in een poule met sterke tegenstanders ingedeeld. Maar met de inzet die we van Harm gewend zijn ging hij de strijd met alle twee  zijn tegenstanders aan. Harm werd 3e in zijn poule.
Esli, begon zijn eerste partij sterk tegen een hele goede tegenstander ( de latere winnaar van de poule ) maar belande uiteindelijk in een houdgreep waar hij niet meer uitkwam. In de partijen daarna herpakte Esli zich prima. Met de inzet en ongekende felheid die we van hem gewend zijn won hij al zijn overige partijen. Esli werd tweede in zijn poule.
Michel, begon het toernooi wat moeizaam omdat hij zijn eerste 2 partijen net verloor. Maar in de laatste 2 partijen kwam hij weer helemaal op stoom zoals we van hem gewend zijn zodat hij die met winst afsloot. Hij werd uiteindelijk derde

Nou, nu geef ik het potlood over aan mijn mede reporter Patrik van Osselaer voor het tweede deel.

Een compliment voor reporter Arnold om de prestaties van onze talrijke jonge judoka’s te volgen en van ieder een korte weergave te schetsen van de uitstekende resultaten.
In de tweede ronde kwamen de wat gevorderde judoka’s aan bod. Er was een goede opkomst, van onze club waren er 9 deelnemers paraat.

Quincy, begon geconcentreerd aan haar wedstrijden. Ze gaf al haar energie om een partij te winnen, maar dit lukte helaas niet, zij werd derde in haar poule.
Kristien, zij was is in een sterke poule ingedeeld, ze wist drie partijen met winst af te sluiten. Daar er drie meiden met het zelfde aantal punten eindigden werd door de wedstrijdleiding besloten een onderlinge partij te judoën om zodoende een eerlijke verdeling van de plaatsen twee tot en met vier te verkrijgen. Het waren spannende partijen, helaas verloor Kristien de partijen en werd vierde in haar poule.
Matthijs, hij was gebrand om een goede prestatie neer te zetten. Een sterke poule waarin hij flink aan de bak moest. Het lukte Matthijs om de eerste vier partijen met winst af te sluiten. Zeker de partij tegen een judoka waar hij voorheen steeds van verloor en nu in winst wist om te zetten verdiende een groot compliment. De laatste partij ging helaas verloren zodat een keurige tweede plaats werd veroverd.
Dylan, die was in een grootse vorm, hij presteerde het om de eerste drie partijen met een ippon af te sluiten. Vooral de laatste partij was verwarrend. Was het nu Lars of toch Dylan die deze partij won. Doordat  de scheidsrechter bezwaar maakte tegen de mouwlengte van Dylan’s pak, zou hij niet mogen judoën, gelukkig bood teamgenoot Lars de helpende hand. Door een  snelle verkleedpartij kon Dylan alsnog de mat betreden en de partij winnend afsluiten. Een eerste plaats was het uiteindelijke resultaat, een prima prestatie.
Niels, ook hij was zeer gemotiveerd. Toch had Niels het niet makkelijk met zijn tegenstanders. Niels wist twee partijen met een ippon af te sluiten en één met een wazari. Ook was er een verliespartij te noteren. Daar ook de andere deelnemers tevens een partij verloren wist Niels met zijn betere scores toch een eerste plaats te behalen, goed gedaan.
Jorik, hij was in een poule ingedeeld met zeer sterke tegenstanders. De eerste partij ging verloren, maar de tweede partij wist hij met een wazari winnend af te sluiten. Helaas verloor  hij – ondanks zijn goede inzet - de twee daar opvolgende partijen. Een vierde plaats voor hem, prima gedaan.
Thomas, voor hem was het nog even wennen op de judo mat. De tegenstand was iets te veel van het goede, maar hij verweerde zich als een sterke kerel. Een vierde plaats, de volgende keer beter, goed gedaan.
Lars, hij liep vooraf al met wat zenuwen rond. Eenmaal dat de eerste partij begon waren de zenuwen verdwenen en ging er met alle lef tegenaan. Binnen enkele seconden had hij zijn tegenstander met een ippon tegen de mat liggen. De tweede partij werd onderschat door hem en verloor dus van zijn Belgische trainingsmaatje Neil. De twee volgende partijen werden gemotiveerder opgepakt en met een ippon winnend afgesloten. Een tweede prijs, een goede prestatie.

In de derde ronde kwamen de oudere deelnemers aan het toernooi aan bod, Clinge was vertegenwoordigd met 7 judoka’s. Dat het niveau hier op een hoger peil lag was duidelijk te zien. Onze judoka’s moesten flink aan het werk.

Sietse, hij ondervond gelijk dat het niveau aan de hoge kant lag. De eerste drie partijen werden verloren, maar wist de vierde partij keurig met een wazari af te sluiten. Helaas ging de laatste partij ook verloren en moest hij met een vijfde plek genoegen nemen. Toch een goede prestatie in deze zware poule.
Colin, hij was de pechvogel van het toernooi, al in de eerste partij moest hij de mat verlaten met een zware blessure. Na een bezoek aan de HAP bleek dat hij net boven de pols zijn onderarm had gebroken en moest het gips in. Colin de volgende keer beter en van ons allen een spoedig herstel toegewenst. Aan Colin werd toch de vijfde plaats toegekend.
Toby, die moest flink aan de bak, de concurrentie was erg groot. Hij wist zich goed staande te houden en dit resulteerde in drie winstpartijen. Helaas ging er ook een partij verloren. Door de onderlinge resultaten van de overige judoka’s wist Toby uiteindelijk toch de eerste plaats af te dwingen, een zeer goede prestatie.
Wiegert, bij hem was goed te zien dat de tegenstanders van een iets hoger niveau waren. Toch verzette hij zich uitstekend. Aan wilskracht heeft het niet gelegen. Wiegert verloor zijn partijen maar kan wel met een opgeheven hoofd terug kijken op dit toernooi. Een vierde plaats werd aan hem toegekend.
Lanzo, ondanks zijn supermotivatie om er een goede strijd van te maken was de tegenstand in zijn poule van een te groot formaat. De drie partijen gingen helaas verloren. Een vierde plaats voor hem was resultaat. Gezien zijn goede inzet toch een goede prestatie.
Xander, hij was ingedeeld bij zijn teamgenoot Rembrandt. In deze poule werd er een hevige strijd geleverd. Xander wist twee partijen winnend af te sluiten, ook een verliespartij was te noteren. Hij sloot het toernooi af met een keurige derde plaats.
Rembrandt, de revelatie van onze club. Wat kan die judoën. Hij wist zijn tegenstanders steeds te slim af te zijn en de partijen winnend af te sluiten. Rembrandt werd in zijn poule verdiend eerste, van harte gefeliciteerd, een prima prestatie.

Namens de judoka’s dank aan de organisatie voor dit zeer geslaagde toernooi. De grote belangstelling van ouders, opa’s en oma’s, vrienden en overige supporters zorgde mede voor dit succes.

Het was weer een uitdaging om samen met mede reporter Arnold dit verslag te maken. Tot de volgende keer.

Arnold en Patrik